سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آخرین قیمت گوشی موبایل
آخرین قیمت لپ تاپ
آخرین قیمت تبلت
تاریخ : سه شنبه 91/10/5 | 9:23 عصر | نویسنده : حمید 49 almahdi49 yazdani

دعا و نماز آن حضرت براى قضاء حوائج 
روایت شده که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به حضرت على و حضرت فاطمه علیهاالسلام این نماز را آموخت و فرمود: دو رکعت نماز خوانده ، در هر رکعت یکبار سوره حمد و آیة الکرسى سه بار و سوره توحید سه بار، و آخر سوره حشر از (لو انزلنا هذا القران على جبل ) تا آخر سوره را مى خوانى ، آن گاه نشسته و تشهد خوانده و بر خداوند ثنا مى گوید و بر پیامبر درود مى فرستد و زنان و مردان با ایمان را دعا مى کند، آن گاه مى گوید:
اللهم انى اسالک بحق کل اسم هو لک ، یحق علیک فیه اجابة الدعاء اذا دعیت به ، و اسالک بحق کل ذى حق علیک و اسالک بحقک على جمیع ما هو دونک ان تفعل بى کذا و کذا. (91)
دعاى آن حضرت براى رهائى مهالک و زندان 
روایت شده که مردى در شهر شام مدتى طولانى زندانى بود، در خواب حضرت زهرا علیهاالسلام را دید که نزد او آمده و فرمود: این دعا را بخوان ، آن مرد دعا را آموخته و خواند و رها شد و به منزلش برگشت ، آن دعا این است :
اللهم بحق العرش و من علاه ، و بحق الوحى و من اوحاه ، و بحق النبى و من نباه و بحق البیت و من بناه . یا سامع کل صوت ، یا جامع کل فوت ، یا بارى ء النفوس بعد الموت ، صل على محمد و اهل بیته ، واتنا و جمیع المومنین و المومنات ، فى مشارق الارض و مغاربها،فرجا من عندک عاجلا. بشهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا عبدک و رسولک ، صلى الله علیه و على ذریته الطیبین الطاهرین و سلم تسلیما. (92)
دعاى آن حضرت براى بیمارى تب  
و له ما سکن فى اللیل و النهار و هو السمیع العلیم ، یا ام ملدم ان کنت امنت بالله العظیم و رسوله الکریم ، فلا تهشمى العظم ، و لا تاکلى اللحم ، و لا تشربى الدم . اخرجى من حامل کتابى هذا الى من لا یومن بالله العظیم و رسوله الکریم و اله ، محمد و على و فاطمة و الحسن و الحسین علیهم السلام . (93)
دعاى آن حضرت هنگام خواب  
الحمد لله الکافى ، سبحان الله الاعلى ، حسبى الله و کفى ، ما شاء الله قضى ، سمع الله لمن دعا، لیس من الله ملجا و لا وراء الله ملتجا. توکلت على الله ربى و ربکم . ما من دابة الا هو اخذ بناصیتها، ان ربى على صراط مستقیم . الحمد لله الذى لم یتخذ، و لم یکن له شریک فى الملک ، و لم یکن له ولى من الذل و کبره تکبیرا. (94)
اعمال و دعاى دیگر آن حضرت قبل خواب
از آن حضرت روایت شده : پیامبر بر من وارد شد در حالى که بستر خواب را آماده کرده بودم ، و فرمود: اى فاطمه نخواب جز آن که چهار کار را انجام دهى ، قرآن را ختم کرده و پیامبران را شفیع خود قرار داده ، و مومنین را از خود راضى نموده ، و حج و عمده را انجام دهى ، تا آن جا که فرمود: پیامبر فرمود: هرگاه سوره توحید را سه بار بخوانى ، گویا قرآن را ختم کردى ، و هرگاه بر من و پیامبران قبل از من درود فرستى ما شفیعان تو درروز قیامت مى شویم اللهم صل على محمد و آل محمد و صل على جمیع الانبیاء و المرسلین و اولیاء الصالحین و هرگاه براى مومنان استغفار کنى ، آنان از تو راضى مى گردند، اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات . و هرگاه بگوئى : سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره را انجام داده اى . (95) از اعمال دیگر آنحضرت قبل از خواب : (96)
الله اکبر 34 مرتبه
الحمدلله 33 مرتبه
سبحان الله 33 مرتبه
دعاى آن حضرت براى دفع رویاى زشت  
از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: حضرت فاطمه علیهاالسلام از خوابهاى پریشان به پیامبرشکایت کرد، آن حضرت فرمود: هرگاه چنین خوابى دیدى ، بگو:
اعوذ بما عاذت به ملائکد الله المقربون ، و انبیاء الله المرسلون و عباد الله الصالحون ، من شر رویاى التى رایت ، ان تضرنى فى دینى و دنیاى .
و سه بار به سمت چپ خود آب دهان بینداز. (97)
دعاى آن حضرت براى دفع بیخوابى 
یا مشبع البطون الجائعة ، و یا کاسى الجسوم العاریة ، و یا ساکن العروق الضاربة ، و یا منوم العیون الساهرة ، سکن عروقى الضاربة و اذن لعینى نوما عاجلا. (98)
ادعیه باب الحوائج موسى بن جعفر امام کاظم علیه السلام 
در آداب و مقدمات دعا کردن آن حضرت  
على بن جعفر از برادرش امام موسى کاظم علیه السلام روایت کند که فرمود: تبتل ، بریدگى و انقطاع به درگاه خداوند، این است که هنگام دعا کردن ، دو کف دستهایت را به آسمان بلند کنى ، و ابتهال و زارى کردن این است که دو دست را بلند کنى و پیش بیاورى ، و رغبت و شوق این است که کف دو دستت را به آسمان بلند کنى و رو به روى صورتت قرار دهى ، و رهبت و ترس این است که دستهایت را با هم تا صورت بلند کنى ، و تضرع و فروتنى کردن این است که دو انگشتت را حرکت دهى ، و با آن دو اشاره کنى .(99)
دعائى براى عاقبت بخیرى و با حال توبه از دنیا رفتن
امام موسى کاظم علیه السلام روایت کند که امام صادق علیه السلام مى فرماید: هر کس به هنگام شنیدن اذان صبح و اذان مغرب ، این دعا را بخواند و سپس در آن روز یا شب بمیرد، در حالت توبه از دنیا رفته است :
اللهم انى اسئلک باقبال لیلک و ادبار نهارک و حضور صلواتک و اصوات دعاتک و تسبیح ملائکتک ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تتوب على انک انت التواب الرحیم . (100)
دعا براى نجات از ستم ستمگران 
جعفر بن سلیمان گوید: کسى به امام ابى الحسن موسى کاظم علیه السلام گفت ، بعضى از پسرعموها و بستگانم بر من ستم مى کنند، امام فرمود: این ذکر را صد مرتبه بعد از طلوع آفتاب بگو:
ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله اشهد و اعلم ان الله على کل شى ء قدیر پس این کار را کرد و از ستم آن ها نجات یافت . (101)
دعا براى امان از شر هر درنده و گزنده و شر شیطان لعین و دزد 
عبدالله بن ابراهیم جعفر مى گوید: از امام کاظم علیه السلام شنیدم که مى فرماید: چون شام کنى و ببینى که خورشید در حال پنهان شدن است ، این دعا را بخوان ، این دعا امان از شر هر درنده و از شر شیطان لعین و فرزندان او و از هر حیوانى که دندان گیرد و یا بگزد؛ و گوینده این کلمات آن گاه که آن را خواند از دزد و دیو نترسد.
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذى لم یتخذ ولدا و لم یکن له شریک فى الملک و لم یکن له ولى من الذل و کبره تکبیرا الحمد لله الذى یصف و لا یوصف و یعلم و لا یعلم ، یعلم خائنة الاعین و ما تخفى الصدور، اعوذ بوجه الله الکریم و باسم الله العظیم من شر ما ذرا و ما برا و من شر ما تحت الثرى و من شر ما ظهر و ما بطن و من شر ما کان فى اللیل و النهار و من شرابى مرة و ما ولد و من شر الرسیس و من شر ما وصفت و ما لم اصف ، فالحمد لله رب العالمین .(102)
ثواب گفتن ((رضیت بالله و...))  
امام موساى کاظم علیه السلام روایت کند که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که این دعا را بخواند بعهده خداوند است که روز قیامت او را راضى کند: رضیت بالله ربا و بالاسلام دینا و بمحمد صلى الله علیه و آله رسولا و باهل بیته اولیاء. (103)
دعاى وقت خوابیدن 
امام موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: کسى که دوست دارد شب بیدار شود، پس در هنگام خوابیدن بگوید:
اللهم لا تنسنى ذکرک و لا تومنى مکرک و لا تجعلنى من الغافلین و انبهنى لا حب الساعات الیک ادعوک فیها فتستجیب لى و اسالک فتعطینى و استفرک فتغفرلى انه لا یغفر الذنوب الا انت یا ارحم الراحمین . (104)
دعاى براى رزق و روزى 
از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام دعائى براى روزى روایت کرده اند، و آن این است ؛
یا الله یا الله یا الله اسالک بحق من حقه علیک عظیم ان تصلى على محمد و ان ترزقنى العمل بما علمتنى من معرفة حقک و ان تبسط على ما حظرت من رزقک .(105)
دعا به هنگام دیدن هلال ماه مبارک رمضان 
از ابوالحسن اول امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمود: آن گاه که هلال ماه رمضان را دیدى بگو:
اللهم قد حضر شهر رمضان ، و قد افترضت علینا صیامه و انزلت فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان . اللهم اعنا على صیامه و تقبله منا، و سلمنا فیه و سلمنا منه و سلمه لنا فى یسر منک و عافیة ، انک على کل شى ء قدیر، یا رحمن یا رحیم . (106)
دعاى رفع گرفتارى و بلا و حفظ از شر ظالم 
رضى الدین على بن موسى بن طاوس از کتاب کنوز النجاح طبرسى ، دعائى از مولا موسى بن جعفر علیه السلام روایت کرده و آن دعاى رفع بلا است ، و خود آن حضرت براى آن که از شر هارون در امان ماند آن دعا را خواندند و دعا این است :
اللهم بک اساور و بک اجادل و بک اصول و بک اموت و بک احیى اسلمت نفسى الیک و فوضت امرى الیک و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم ، اللهم انک خلقتنى و رزقتنى و سررتنى من بین العباد بلطفک و خولتنى اذا هربت رددتنى و اذا عثرت اقلتنى و اذا مرضت شفیتنى و اذا دعوتک اجبتنى سیدى ارض عنى فقد ارضیتنى . (107)
دعاى رهایى از زندان 
از حضرت امام موسى بن جعفر علیه السلام در ایام اسارتشان درزندان هارون ، روایت شده که فرمود: چون نماز واجب را به جا آوردم و سر به سجده نهادم و روى بر خاک مالیدم ، در سجده خوابم برد. حضرت مصطفى صلى الله علیه و آله را در خواب دیدم که به من گفت : اى موسى مى خواهى از این بلا خلاصى یابى ؟ گفتم : بلى یا رسول الله ! پیغمبر فرمود: این دعا را بخوان :
یا سابغ النعم ، یا دافع النقم ، یا بارى ء النسم ، یا مجلى الهم ، یا مغشى الظلم ، یا کاشف الضر و الالم یا ذالجود و الکرم ، و یا سامع کل صوت و یا مدرک کل فوت ، و یا محیى العظام و هى رمیم ، و منشئها بعد الموت صل على محمد و آل محمد و اجعل لى من امرى فرجا و مخرجا یا ذالجلال و الاکرام . (108)
دعاى امام کاظم علیه السلام در زندان هارون 
و ایضا دعاى دیگر امام کاظم علیه السلام براى رهایى از زندان :
یا سامع کل صوت یا محیى النفوس من بعد الموت ، مالى اله غیرک فادعوه و لا شریک لک فارجوه ، صل على محمد و آله ، و خلصنى یا رب مما انا فیه و مما اخاف و احذر بمشیتک و ارادتک ، بحق محمد و آل محمد کما تخلص الثمرة من بین ماء و طین بقدرتک و حلالک . و صل على محمد و آل محمد و خلصنى یا رب مما انا فیه و مما اخاف و احذر بحولک و قوتک و بحق محمد و آله کما تخلص البیضة من جوف الطائر بعفوک ، و صل على محمد و آل محمد و خلصنى مما انا فیه ، و مما اخاف و احذر بقوتک و بحق محمد و آل محمد کما تخلص الطائر من جوف البیضة بعزتک انک على کل شى ء قدیر. (109)
دعا براى رفع گرفتارى و قرض  
حسین بن خالد گوید: در بغداد سیصد هزار درهم بدهکار و چهارصد هزار درهم طلب کار بودم . طلبکاران مرا فرصت نمى دادند که طلبم را باز ستانم و به ایشان دهم وقت حج رسید، پنهانى از بغداد خارج شدم تا به خدمت موسى بن جعفر علیه السلام برسم ولى نتوانستم . شرح حال خود را براى آن حضرت در نامه اى نوشتم ، امام علیه السلام در پشت نامه ام در جواب نوشتند: پس از هر نماز سه بار بگو:
اللهم انى اسالک یا لا اله الا انت بحق لا اله الا انت ان ترحمنى بلا اله الا انت ، اللهم انى اسالک یا لا اله الا انت بحق لا اله الا انت ان ترضى عنى بلا اله الا انت ، اللهم انى اسالک یا لا اله الا انت بحق لا اله الا انت ان تغفرلى بلا اله الا انت .
حسین بن خالد گوید: بر این دعا مداومت کردم و چهار ماه نشد، که طلبم را وصول و بدهکارى هایم را ادا کردم و صد هزار درهم نیز یاد آوردم . (110)
دعاى چشم زخم و دفع بلا و آفت براى حیوانات (تعویذ حیوانات از چشم وامثال آن )
سلیان بن جعفر از امام موسى بن جعفر علیه السلام از آباء گرامیش دعایى در عوذه حیوانات روایت کرده است و گوید این عوذه نزد آنان نگهدارى مى شد:
بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله و بالله ، خرج عین السوء من بین لحمه و جلده و عظمه و عصبه و عروقه ، فلقیها جبرئیل و میکائیل صلوات الله علیهما، فقالا: این تذهبین ایتها اللعینة . قالت : اذهب الى الجمل فاطرحه من قطاره ، و الدابة من مقودها، و الحمار من آکامه ، و الصبى من حجر امه و القى الرجل الشاب الممتلى ء من قدمیه . فقالا لها: اذهبى ایتها اللعینة الى البریة ، فثم حیة لها عینان ، عین من ماء، و عین من نار و کذلک یطبع الله على عین السوء، و عبس عابس ، و حجز یابس ، و نفس نافس و نار قابس ، رددت بعون الله عین السوء الى اهله و فى جنبیه و کشحیه و فى احب خلانه الیه ، بعزیمة الله و قوله : (اولم یر الذین کفروا ان السموات و الارض کانتا رتقا ففتقنا و جعلنا من الماء کل شى ء حى افلا یومنون (111)) (و ثم ارجع البصر کرتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر)(112) و صلى الله على سیدنا محمد النبى و آله الطاهرین .(113)
دعا براى رفع اذیت ککها تعویذ از ککها 
على بن ابن حمزه روایت کند، از امام ابى الحسن موسى علیه السلام که فرمود: اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله در یکى از جنگها به آن حضرت از آزار و اذیت ککها شکایت کردند، فرمود: به هنگام خواب ، در رختخواب بگوئید:
ایها الاسود الوثاب الذى لا یبالى غلقا و لا بابا عزمت علیک بام الکتاب الا توذینى و اصحابى الى ان یذهب اللیل و یحیى ء الصبح بما جاء، و لذى نعرفه الى ان یووب الصبح متى ما آب . (114)
دعا براى درد سر 
داود رقى گوید به امام موسى بن جعفر علیه السلام عرض کردم : یابن رسول الله ! دردسرى دارم که پیوسته مرا اذیت مى کند و اى بسا که شبها بر اثر درد آن خوابم نمى برد، و مرا از انجام نماز شب باز مى دارد، آن حضرت فرمود: اى داود! هرگاه احساس درد کردى ، دست خود را به موضع درد بکش و این دعا را بخوان به درستى که بعد از آن ، احساس درد نخواهى کرد:
اعوذ بالله و اعیذ نفسى من جمیع ما اعترانى باسم الله العظیم و کلماته التامات التى لا یجاوز هن بر و لا فاجر، اعیذ نفسى بالله عز و جل و برسول الله صلى الله علیه وآله الطاهرین الاخیار، اللهم بحقهم علیک الا اجرتنى من شکاتى هذه . (115)
دعاى براى بوى بد دهان 
على بن عیسى از عمویش نقل مى کند که گفت : از بوى بد دهانم ، پیش ‍ حضرت موسى بن جعفر علیه السلام شکایت کردم ، آن حضرت به من فرمود: این دعا را وقتى درسجده اى بخوان :
یا الله یا الله یا الله ، یا رحمن یا رب الارباب ، یا سید السادات یا اله الا لهة ، یا مالک الملک ، یا ملک الملوک ، اشفنى ، بشفائک من هذا الداء، و اصرفه عنى عبدک و ابن عبدک ، و اتقلب فى قبضتک . (116)
دعاى حجاب موسى بن جعفر علیه السلام 
از امام موسى بن جعفر علیه السلام منقول است که : این دعاى حجاب مانع از دستیابى جمیع دشمنان است :
بسم الله الرحمن الرحیم و اذا قرات القرآن جعلنا بینک و بین الذین لا یومنون بالاخره حجابا مستورا و جعلنا على قلوبهم اکلنة ان یفقهوه و فى آذانهم و قرا، و اذا ذکرت ربک فى القرآن وحده و لو على ادبارهم نفورا. اللهم انى اسالک بالاسم الذى به تحیى و تمیت ، و ترزق ، و تعطى ، و تمنع ، یا ذالجلال و الاکرام ، اللهم من ارادنا بسوء من جمیع خلقک فاعم عنا عینه ، و اصمم عنا سمعه ، و اشغل عنا قلبه ، و اغلل عنا یده ، و اصرف عنا کیده و خذه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و من تحته و من فوقه ، یا ذالجلال و الاکرام . (117)
دعاى درد پیچش معده 
از امام کاظم علیه السلام روایت شده که فرمود: ظرفى آب بردار و این آیه را سه مرتبه بر آن بخوان :
(یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر) (اولم یر الذین کفروا ان السموات و الارض کانتا رتقا ففتقنا هما و جعلنا من الماء کل شى ء حى افلا یومنون ) و بعد آن را بنوش و دست روى شکمت بکش انشاء الله بهبودى مى یابى . (118)
دعا براى تب گاه بگاه 
ابوزکریا حضر مى گوید: فرزندم تب ربع داشت حضرت کاظم علیه السلام این دعا را برایم نوشت و فرمود: آن را عمل کن ، در آن نوشته بود بر بازوى راست بنویس : (باسم الله جبرئیل ) و بر بازوى چپ (باسم الله میکائیل ) و بر پاى راست (باسم الله اسرافیل ) و بر پاى چپ باسم الله عزائیل ، باسم الله لا یرون فیها شمسا و لا زمهریرا و بین دو کتف بنویس (باسم الله العزیز الجبار). (119)
دعا براى اسهال خونى 
عثمان بن عیسى گوید: مردى به امام کاظم علیه السلام شکایت کرد، گرفتار اسهال خونى شده ام که شفا نمى پذیرد، حضرت فرمود: بعد از نماز شب بگو:
اللهم ما کان من خیر فمنک لا خیر لى فیه ، و ما عملت من سوء فقد حذرتنیه و لاعذر لى فیه ، اللهم انى اعوذ بک ان اتکل على ما لا خیر لى فیه اواقع فیما لا عذر لى فیه . (120)




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ