آخرین قیمت گوشی موبایل
آخرین قیمت لپ تاپ
آخرین قیمت تبلت
تاریخ : سه شنبه 92/7/16 | 10:43 عصر | نویسنده : حمید 49 almahdi49 yazdani

دیدگاه های متفاوت محققین درباره اهل حق

آئین اهل حق از باب تحقیق و بررسی یکی از آئین و مسلک های بسیار مشکل جهان است.منابع اولیه و اصلی این مطالعه و تحقیق بسیار محدود و بی نهایت تحریف شده و عمدتا غیر قابل فهم و درک است.در نیم نگاهی به نتایج می بینیم که پژوهشگران این رشته به نتایج بسیار متباعدی از هم رسیده اند که در نتیجه ...

آئین اهل حق از باب تحقیق و بررسی یکی از آئین و مسلک های بسیار مشکل جهان است.منابع اولیه و اصلی این مطالعه و تحقیق بسیار محدود و بی نهایت تحریف شده و عمدتا غیر قابل فهم و درک است.
در نیم نگاهی به نتایج می بینیم که پژوهشگران این رشته به نتایج بسیار متباعدی از هم رسیده اند که در نتیجه آن دانشجویان و محققان نوپای این آئین دچار سردرگمی و تشویش ذهن شده اند.
به عنوان مثال در بحث اسلام و کفر افرادیکه از اتباع این فرقه هستند عده ای قائل هستند که اینان مسلمان و پاک هستند و در مقابل عده ای دیگر به صراحت قائل به کفرشان شده اند.
از آنجائیکه متون اهل حق حقیقتا قابل تاویل و تفسیر های متعددی است لذا باید برای رسیدن به مطلوب توجه خود را متوجه استدلالهای قانع کننده نماییم و ببینیم کدامیک از تفاسیر و استدلالات قانع کننده تر به نظر می رسد.
و به نظر حقیر نباید در این مورد حرف کسانی را که مدعی هستند در میان این آئین غوطه ور و یا اینکه تحقیقات میدانی کرده اند گوش کرد و بلکه باید به واقع دنبال حقیقت مطلب و آنچه که استدلالیست، بود.
امروزه عده ای اهل حق را کافر و مرتد و نجس می پندارند و هر اهل حق عوامی را هم به همین چوب می رانند ولی عده ای دیگر بر عکس این طایف را به کلی شیعه خلص و 12 امامی می پندارند و به صرف وجود چندی از اسامی ائمه طاهرین در دفاتر انها به این نتیجه رسیده اند یا اینکه با دیدن هیئات عزاداری اهل حق ها به این نتیجه رسیده اند.
ما دچار نوعی برخورد عامیانه به جای برخورد علمی و استدلالی هستیم که باید این مساله از مراکز علمی و تحقیقاتی جمع شود.
عده ای دیگر هم دچار سیاست زدگی هستند و فرقه و جریانی را که به نفع یک جریان خاص سیاسی فعالیت دارد و یا اینکه خنثی است فرقه ای اسلامی می دانند و بقیه را فعالیت در این عرصه منع می کنند.دیدگاه فوق بیشتر مربوط به آقایان امنیتی است که به شدت دیدگاه انحرافی است و مورد انتقاد اکثر فرهنگیان و علما و روحاینون هستند.
این دیدگاه به خاطر نفوذ و قدرت صاحبانش معمولا معظلاتی برای دیگر افراد ایجاد نموده است و فعالیتها را محدود و در برخی موارد حتی منجر به تنگناهای امنیتی،بازداشت و .... می شود.
ما ضمن دعوت از محققین این بخش به عقل گرائی و استدلال برای مطالب و موضوعاتی که مطرح می کنند از مسئولین و امنیتی ها هم درخواست داریم که دیدگاه های خود را به آقایان فرهنگی نزدیک کنند و سعی کنند به جای اعمال زور و فشارهای غیر معقول با ایجاد پنل های گفتگو و دیالوگ با کارشناسان دیدگاه های خود به فرهنگیان نزدیک نمایند و الا حوزه فرهنگ از نظر ما بالادستی و خودش امنیت ساز است نه اینکه امنیت فرهنگ ساز باشد.




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ