سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آخرین قیمت گوشی موبایل
آخرین قیمت لپ تاپ
آخرین قیمت تبلت
تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 92/9/23 | 12:40 عصر | نویسنده : حمید 49 almahdi49 yazdani

حدیثی از امام رضا (ع)

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

سوال – حدیثی از امام رضا (ع) بفرمایید.
پاسخ- امام رضا(ع) را با ده طرح سیاسی به مرو آوردند. زیرا امام در مدینه بود و می خواستند که امام زیر نظر باشد. در مسیر از قم و نیشابور حرکت کردند. در نیشابور جمعیت انبوهی دور امام رضا(ع) جمع شدند و گفتند: جمله ای به ما بگو. (آنها می خواستند به ظاهر امام را ولی عهد کنند ولی می خواستند امام را زیر نظر داشته باشند. آنها امام را شناسایی می کردند. پدر امام رضا(ع) را سه روز روی پل بغداد گذاشتند که هر کس این جنازه را دید و جیغ زد، او را به جرم شیعه بودن دستگیر کنند) امام نام اجدادش را تا پیامبر برد و خط را به مردم نشان داد و فرمود: توحید قلعه(حصن) است. قلعه با زندان فرق دارد. در قلعه را از درون قفل می کنند ولی در زندان را از بیرون قفل می کنند. اموال و جان انسان در قلعه محافظت می شود. انسان اگر با خدا معامله کند آرامش دارد.
امام خمینی وقتی برای خدا قیام کرد در هنگام مرگش می گوید: با قلبی آرام دنیا را ترک می کنم. پس کسی که در قلعه زندگی می کند آرامش دارد. روایت داریم: مومن کسی است که اگر همه ی شهر بگویند که آدم خوبی است یا اگر تمام شهر بگویند آدم بدی است برایش فرقی نکند. یعنی با گفتن خوبی مغرور نمی شود و با گفتن بدی دلش پایین نمی ریزد. اگر در فضای خدا آمدید، دیگر کاری به زنده باد یا مرده باد ندارید. بچه ای که دستش در دست پدرش است نگرانی ندارد حتی اگر همه به او بد نگاه کنند. امام می فرماید: هر کس وارد قلعه بشود از عذاب من در امان است.
در دعاها داریم که مواظب باشید که خودتان را به غیر از خدا نفروشید. کاروان شاه عباسی که در راه کربلا ساخته شده هنوز مانده است ولی تاج و طلاهای شاه عباسی نابود شده است. هر رنگی به غیر از خدا از بین می رود.
تمام علاقه های ما با کمی بالا و پایین از بین می رود. پس امام رضا (ع) فرمود: خدایی بشوید. امام مدتی ساکت شد و آنها را منتظر گذاشت.
بعد امام فرمود: توحید شرط دارد. من که امام زنده هستم توحید هستم. پس هرکس می خواهد توحیدش کامل بشود باید ولی خدا را بپذیرد. در نماز وضو و قبله شرط است. پس نماز بدون وضو و قبله باطل است. توحید بدون ولایت غلط است. همچنین که توحید بدون تبری هم غلط است. ما باید نسبت به طاغوت کفر بورزیم. اگر هم نماز بخوانیم و هم طاغوت را قبول داشته باشیم این اسلام آمریکایی است. اسلام آمریکایی می گوید: با امریکا سازش کن و نمازت را هم در مسجدالحرام بخوان. اسلام ناب اسلامی می گوید: یکفر بالطاغوت و یومن بالله.
مثل این حدیث را در ولایت امیرالمومنین داریم. ولایت علی بن ابیطالب حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی. کلمه لااله الاالله حصن است. یعنی تمام جمله ای که برای خدا آمده برای حضرت علی(ع) آمده است. جمله ای که برای آب زمزم آمده، برای آب فرات هم آمده است.
یکی از ادله ای که ما باید امام زنده داشته باشیم همین حدیث است که توحید بدون ولایت امام معصوم قابل قبول نیست.
در قرآن اسامی چند گروه آمده است: یهود، نصارا، مجوز و صابئین. رهبران آنها عمران صابئی جلسه ای با امام رضا(ع) داشت. مامون هم در آن جلسه حضور داشت. عمران صابئی وقتی استدلالات امام را شنید گفت: دلم دارد نرم می شود مثل اینکه حق با شماست. امام بلند شد و رفت تا نماز اول وقت بخواند. عده ای به امام گفتند که بحث را تمام کنید و بعد به نماز بروید ولی امام فرمود: اول نماز.
حاج احمد آقا می گفت: روزی که شاه فرار کرد انبوهی از خبرنگاران در نوفولوشاتو جمع شدند و امام صحبت کردند. در همان هنگام امام از من پرسید که اذان گفته اند؟ من گفتم : بله. امام صحبتش را رها کرد و برای نماز خواندن رفت. آنها گفتند که شما دارید با کره ی زمین صحبت می کنید ولی امام فرمود: نماز.
ما منتظر زمانی هستیم که وقتی خانم در آشپزخانه صدای اذان را می شنود شیرآب را ببندد و به سراغ نماز خواندن برود. و بعد از نماز بقیه ی کارش را انجام بدهد. اذان تلفن خداست. همانطور که به تلفن آدم ها توجه دارید به تلفن خدا هم توجه کنید.
خدایا به آبروی امام رضا(ع) عیدی ما را ایمان کامل، بدن سالم، عقل قوی، علم مفید، عمر با برکت، رزق حلال، نسل پاک، سعه ی صدر، نیت خالص ،عزت دنیا و آخرت قرار بده. هر چه به عمر ما اضافه می کنی به اخلاص ما بیفزا و روز آخرت را روز شرمندگی ما قرار نده................. آمین




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ